Pendahuluan

Anak (kata nama) ; 1. bersinonim dengan janin, kandungan, lembaga, fetus, bayi ; 2. bersinonim dengan zuriat, baka, benih, keturunan, cahaya mata, bani ; 3. bersinonim dengan kanak-kanak, budak-budak, budak.

Kata terbitan ; anak-anak, anak-anakan, beranak, anak-beranak, beranakan, memperanakkan, keanak-anakan, peranakan
Orang yg masih kecil; anak kecil; kanak-kanak: Dia belum mengerti, anak-anakan barang permainan kanak-kanak yg berupa orang; anak patung; boneka.

Liar (adjektif) ; 1. bersinonim dengan terbiar, buas, ganas, hutan, culas, Berantonim dengan jinak ;  2. bersinonim dengan tidak sopan, tidak santun, tidak beradab, balik adab, kasar, kurang ajar, tidak senonoh, tambung, songong. Berantonim dengan sopan.

Kata terbitan ; meliar, meliarkan, keliaran, berkeliaran
Tidak dipelihara (bkn binatang); tidak dijaga (bkn tumbuh-tumbuhan); terbiar: anjing ~. 2 tidak teratur; tidak beradab: Perangai budak lelaki itu masih ~. 3 tidak tetap (pandangan dll): Matanya ~ memperhatikan gadis-gadis itu. meliar menjadi liar (bkn kelakuan, tumbuh-tumbuhan dll). keliaran keadaan atau sifat liar: ~ anak muda hari ini disebabkan oleh kurangnya didikan agama. berkeliaran bergerak (berjalan dsb) dgn tidak bertujuan atau menuju ke serata tempat: Murid-murid yg didapati ~ di pusat membeli-belah dsb pd waktu sekolah hendaklah dikenakan tindakan disiplin.

No comments: